Ultraljud

I går var jag på mitt ultraljud som jag aldrig tyckt om.

Jag hade en ny läkare och ny sjuksköterska som var dom bästa jag någonsin haft. Dom berättade så himla mycket och verkligen visade att dom fanns där om det var något jag undrade över.


Läkaren gjorde något som inte en enda läkare har gjort som jag har haft, han visade allt på skärmen och förklarade allt, och det gjorde att jag kände mig som en patient som han brydde sig om och inte någon bil som undersöktes och sedan var det klart.


Så här är ett hjärta uppbyggt, Pulmonalisklaffen är den jag har fel på.



Jag föddes med diagnosen "Tät kritisk pulminalis stenos" som på ren svenska heter "En tät kritisk förträngning i lungpulsåderns klaff". Det blev en akut hjärtoperation där dom fick spränga upp lungpulsådern (som jag har fattat) med en "ballong". och även öppna upp och grejja lite med hjärtat. Efter det har jag haft sån himla tur. Många som har samma hjärtfel som mig har fått göra minst en till operation, men jag har klarat mig ännu.


Det läkaren sa till mig igår, kändes mycket bra :)  Inget har förändrats och allt ser bra ut. Han sa även att jag behövde inte oroa mig för om jag ska skaffa barn, hjärtat kommer inte bli påfrestat av det. Fick även veta att mitt hjärta släpper ut 2m/sec blod till lungan medans ett "frisk" hjärta släpper ut ca 1m/sec.  Så skillnad är det.


Men nu behöver inte jag gå dit förän om 4 år :D wohoo :)

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Vad skönt att du inte behöver oroa dig och att det du inte behöver gå tillbaka förens om 4 år :D <3 <3 <3

2011-10-12 @ 21:03:43
URL: http://nettanbutterfly.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vad härligt att höra!

Inte att du fötts med ett hjärtfel, men att du inte ska behöva åka dit förrän om 4 år (och jag hoppas innerligt att det förblir så!) och att hjärtat inte kommer påfrestas när du skaffar barn. Av de anledningarna är jag glad (och lättad också, om jag ska vara ärlig) för din skull :)



sv. Åh, tack så mycket!

2011-10-16 @ 00:23:46
URL: http://liisiish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

bloglovin

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0