Mobbning

"Jag är rädd varje dag för vad jag ska få höra. Om det är samma grymma ord eller om dom har kommit på något ännu grymmare."
Det var två meningar ur min dagbok. Och dom meningarna säger mycket.


Mobbning, vad är det ?

Jo mobbning är utfrysning, fysisk och prykisk misshandel.


Varför gör en människa så mot en annan människa ?

Det är något man aldrig kommer kunna få fram, oftast kan det vara att personen är rädd för att vara den andra personen, det vill säga, den räddar sig själv.


Klicka på bilden och läs om Samuel.




Att höra ständigt att man är ful och fet och ingenting värd, vad händer, jo man tror på det.

Sen är det ett helvete att få bort detta ur huvudet. Många klara tyvärr inte av det, och det slutar illa. Hur kan man leva med sig själv när man har förstört eller tagit någon annans liv ? Hur kan man då se sig själv i spegeln?


Vad händer med dom som blir utsatta för mobbning ?

Jo dom får flytta!! Är det rätt ?

NEJ! Det är inte den utsatta som ska straffas.


Vad gör skolorna åt all mobbning ?

Blundar dom fortfarande som dom gjorde när jag var utsatt ?


Tandställning, det var något som ökade mitt dåliga självförtroende,
då mina mobbare fick ännu mer ord att slänga på mig.

"Öh, rälsen!" , "När går tåget?" , "Öh, stålkäft!"


Varför ska man bli mobbad för något hjälpmedel eller något handikapp eller att man kanske inte har modekläder?

Allt är så fel!!


När jag var liten så slutade jag att prata, så min talförmåga blev förskjuten, jag har svårt och säga "R" och svårt med ord.

En utav mobbarna sa till mig en gång "Gå till en talpedagog!"

Jag pratade inte mycket efter det på många år, pratade så lite som möjligt.


Att människor kan leva med att förstöra andras liv! Jag förstår inte det.
Klicka på bilden och kom till Måns minnessida och läs om vad som hände honom.




Att vara rädd för att träffa andra människor är något som ingen ska behöva känna.


"Hoppa då, så vi slipper dig, hoppa!"

Dom ville till och med att jag skulle dö.


Sexuella övergrepp, befanns sig i min mobbning, där dom tog sig in i mina byxor då jag kämpade och sa nej. Men ingen hörde, ingen ville höra. Jag var ensam.


En gammal bästa vän tog sitt liv i högstadiet, någon av mobbarna fick chansen och göra mitt liv ännu värre. Den personen vände nästa hela skolan emot mig, Folk trodde jag hade suttit och skrattat. Jag ville försvinna.

Jag vågade inte gå på begravningen för jag kände mig inte välkommen. Jag skäms.


Om man har blivit mobbad, det lämnar stora sår efter, och dom är jätte svåra att läka.


När du bemöter en människa, tänk då hur du bemöter denna människa.


Du kan vara den som förändrar en persons liv.


En dikt jag skrev under mina svåra år.

Osynlig
men ändå existerar
krossad
mobbad
men ändå står kvar
mycket svag
har inte mycket kvar
livet försvinner
Varför gjorde ni så ?

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Mycket starkt skrivet, grät när jag läste det ♥ Var en del som jag inte visste...

2010-10-08 @ 20:41:49
URL: http://nettanbutterfly.blogg.se/
Postat av: Björn Hultman

Ett mycket bra inlägg! Jag föreläser och arbetar aktivt mot mobbning och möter mycket människor som är och varit utsatta. Jag möter också skolor som förnekar, blundar och säger att det är på skoj. Det är 100 000 barn som utsätts varje dag och vi alla bara ser på eller går där ifrån. Jag vet mycket om mobbningens bakgrund och hur man bäst stoppar/förebygger det. Svaren har du på min blogg! Det går nämligen inte att svara kort på det. I mitt fall slutade det med ett självmordsförsök, innan skolan agerade tillräckligt.



//Mobbningsföreläsaren

2010-10-09 @ 08:52:58
URL: http://blogg.aftonbladet.se/mobbning
Postat av: Mamma

Vad mycket du har fått gått igenom , det gör ont i en att läsa det , du har skrivet detta mycket bra ...det berör en verkligen och det får en att tänka på hur folk kan vara så elaka och att man tänker på det när man möter andra människor . Älskar dig/mamma

2010-10-09 @ 16:03:56

Kommentera inlägget här:

bloglovin

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0